Зарубіжна література. 7 клас: розробки уроків
Рейтинг: 4.0 з 5 (4 голос.)

Українська мова навчання
Видавництво: Ранок
Рік:
ISBN: 978-617-09-2634-0

Посібник містить розробки лекційно-практичних (комбінованих) уроків, уроків позакласного читання, розвитку мовлення, контролю знань, які повністю охоплюють вивчення як обов’язкових програмових творів зарубіжної літератури, так і творів для позакласного читання. Плани-конспекти, вміщені в посібнику, дають учителеві змогу використовувати на заняттях з літератури надзвичайно різноманітні форми роботи і подання матеріалу Усі уроки розроблені таким чином, щоб не лише дати учням передбачений програмою обсяг інформації, а й розширити культурний світогляд школярів. До книги додається скретч-картка для завантаження безкоштовного електронного додатка (календарно-тематичний план, презентації, плани-конспекти нестандартних уроків, завдання для контрольних робіт, роздавальні матеріали для учнів тощо).

Передмова 3
Календарне планування 5

Тема 1 Вступ Билини і балади

Урок № 1. Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу. Переклад і переспів 10
Урок № 2. Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин 14
Урок № 3. «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» Реальність і художня вигадка в билинах 18
Урок № 4. Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» Утілення людських чеснот в образах героїв билин 22
Урок № 5. Позакласне читання О Пушкін «Пісня про віщого Олега» 24
Урок № 6. Балада як жанр фольклору і літератури Характерні ознаки балади «Король Лір і його дочки» 29
Урок № 7. «Король Лір і його дочки» Моральний урок у творі Король Лір як вічний образ 32
Урок № 8. «Як Робін Гуд став розбійником» Ідеї свободи, служіння народу 35
Урок № 9. Образ народного захисника Робіна Гуда 38
Урок № 10. Ф. Шиллер «Рукавичка» Випробування головного героя балади Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність 41
Урок № 11. А. Міцкевич «Світязь» Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі Фантастичні образи, елементи фольклору у творі 45
Урок № 12. Р. Л. Стівенсон «Балада про вересовий напій» Основний конфлікт балади Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей 49
Урок № 13. Розвиток мовлення Характеристика героїв літературних балад (усно) 52
Урок № 14. Контрольна робота з теми «Балади і билини» 54

Тема 2 Історичне минуле в літературі

Урок № 15. Вальтер Скотт як засновник жанру історичного роману «Айвенго» Історія та художній вимисел у романі «Айвенго» 58
Урок № 16. Історичний колорит у романі й засоби його творення 61
Урок № 17. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу 64
Урок № 18. Образи Бріана де Буагільбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі 68
Урок № 19. Ровена і Ребекка — дві різні долі 72
Урок № 20. Лицарський турнір (за романом В Скотта «Айвенго») 75
Урок № 21. Друга світова війна в європейській поезії 79
Урок № 22. В. Биков «Альпійська балада» Особливості сюжету й композиції твору 82
Урок № 23. Образи Івана Терешка і Джулії Протиставлення сили дружби й кохання світові насильства 85
Урок № 24. Гуманістичний зміст твору Символічність твору, риси жанру балади в ньому 90
Урок № 25. Позакласне читання Б Васильєв «А зорі тут тихі…» 93
Урок № 26. Контрольна робота з теми «Історичне минуле в літературі» Твір-роздум за вивченими текстами (теми на вибір учнів) 96

Тема 3 Духовне випробування людини

Урок № 27. Символічність назви оповідання Дж Олдріджа «Останній дюйм» Проблеми взаємин між батьками і дітьми 98
Урок № 28. Образи Бена і Деві, художні засоби їх створення Віра у внутрішні можливості людини, подолання життєвих випробувань, здатність до порозуміння 101
Урок № 29. Розвиток мовлення Висловлювання власного ставлення до проблем, порушених у творі (письмово) 105
Урок № 30. Протистояння і примирення Сходу і Заходу у творі Р Кіплінга «Балада про Схід і Захід» Антитези у творі Ідеї миру і дружби Динаміка образів головних героїв 107
Урок № 31. Р. Кіплінг «Якщо…» Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Сюжет і композиція твору Художні особливості вірша, його провідна ідея 111
Урок № 32. Контрольна робота з теми «Духовне випробування людини» Тестові завдання 114

Тема 4 Дружба і кохання

Урок № 33. Уславлення дружби й вірності у вірші О. Пушкіна «19 жовтня». Авторські спогади й роздуми у творі 118
Урок № 34. Шолом-Алейхем. Відображення в його творах долі єврейського народу 121
Урок № 35. Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями» Еволюція героїв у часі 124
Урок № 36. Біблійні мотиви в повісті Утвердження етичних цінностей 128
Урок № 37. О. Грін Основні факти життя і творчості митця Літературний музей О. Гріна (Феодосія) Пам’ятники письменнику в Україні й за кордоном «Пурпурові вітрила» 131
Урок № 38. О. Грін «Пурпурові вітрила» Основний конфлікт твору (Каперна — мрія) 133
Урок № 39. Ассоль і Грей 140
Урок № 40. Поєднання реального і фантастичного в повісті Символіка образу пурпурових вітрил 143
Урок № 41. О. Грін «Пурпурові вітрила» Поглиблення понять про повість Феєрія (повість-феєрія) Феєрія і казка: схожість і відмінності Екранізації, театральні вистави за творами О. Гріна 148
Урок № 42. Розвиток мовлення Порівняльна характеристика головних героїв творів Шолом-Алейхема і О Гріна 152
Урок № 43. Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання (Р Бернс «Любов», Г. Гейне «Коли настав чудовий май», К. Симонов «Жди мене…» та інші) Поетизація високого почуття, розкриття його сутності 154
Урок № 44. Контрольна робота з теми «Дружба і кохання» Твір за вивченими текстами (теми на вибір) 158

Тема 5 Літературний детектив Світова новела

Урок № 45. Детектив як жанр літератури, його характерні ознаки, жанрове розмаїття детективів Едгар Аллан По — засновник жанру детективу у світовій літературі Захопливий сюжет повісті «Золотий жук» 160
Урок № 46. Особливості композиційної будови твору: «розповідь у розповіді», її художнє значення Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача 164
Урок № 47. Позакласне читання А. Крісті «Десять негренят» 168
Урок № 48. А. К. Дойл — відомий автор класичних детективів Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка» 172
Урок № 49. Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні «Спілка рудих» 176
Урок № 50. Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей Доктор Вотсон як оповідач 179
Урок № 51. Розвиток мовлення Написання власного детективу 182
Урок № 52. Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди О. Генрі — майстер новели Моральні цінності в новелі «Дари волхвів» Біблійні мотиви у творі, художні деталі 184
Урок № 53. Новела «Останній листок» — гімн людині, яка здатна до самопожертви заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана Образи дівчат, їхня динаміка Особливості художньої мови новели, розповідач 190
Урок № 54. Видатний англійський фантаст Г Дж Веллс Точка зору дорослого й дитини в новелі «Чарівна крамниця» «Дива» та їх сприйняття персонажами 194
Урок № 55. Оповідач твору (батько) Особливості дитячого світу в оповіданні. Роль елементів фантастики 197
Урок № 56. Майстер японської новели Р. Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору Підтекст 201
Урок № 57. Контрольна робота з теми «Літературний детектив Світова новела». Тестові завдання 204

Тема 6 Сучасна література Підсумки

Урок № 58. А .Азімов «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства 208
Урок № 59. Образ Джорджа Плейтена Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей 213
Урок № 60. Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі 216
Урок № 61. Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки й детективу у творі 220
Урок № 62. Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів 224
Урок № 63. Значення художнього прийому чаклунства у творі Д. В. Джонс «Мандрівний замок Хаула». Поглиблення поняття про фентезі Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва 228
Урок № 64. К. Функе «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі Поєднання уявного і реального світів 237
Урок № 65. Образ Меґі — дівчинки, котра любить читати ЇЇ пригоди й духовне випробування Порівняння образів підлітків у творах 239
Урок № 66. Позакласне читання А Гавальда «35 кіло надії» 243
Урок № 67. Коло читання підлітків у різних країнах Бібліотеки України 248
Урок № 68. Контрольна робота з теми «Сучасна література» 251
Урок № 69. Повторення вивченого з теорії літератури «Теорія завжди, мій друже, сіра?» (Й В Гете) 255
Урок № 70. Підсумковий урок-гра «Літературний ринг» 258
 

Відгуки

avatar
up