Усі уроки світової літератури. 7 клас
Рейтинг: 5.0 з 5 (1 голос.)

Українська мова навчання
Видавництво: Основа
Рік:
ISBN: 978-617-00-2441-1

Цей посібник складено згідно з оновленою 2015 року програмою Міносвіти України. Орієнтовні календарне планування та плани-конспекти усіх уроків для викладання світової літератури у 7-х класах шкіл з українською мовою навчання розроблені з урахуванням новітніх педметодик і містять увесь матеріал, що є необхідним для проведення уроку світової літератури на найвищому рівні. Компакт-диск містить усі тексти художніх творів, що вивчаються в курсі світової літератури у 7-му класі, у зручному для використання форматі. Для вчителів світової літератури загальноосвітніх навчальних закладів і студентів відповідного фаху педагогічних вишів.

Переднє слово
Орієнтовне календарне планування
Орієнтовні плани-конспекти уроків

I семестр

Вступ

Урок 1. Знайомство з підручником і тими, хто випустив цю книгу. РМ. Робота над короткою промовою за даною темою. Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу. Переклад і переспів
Урок 2. Специфіка художнього перекладу. Робота над перекладами балади Йоганна Вольфґанґа Ґете «Вільшаний король»

Билини і балади

Урок 3. Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський, Новгородський). Давньоруські билини про Іллю Муромця («Ілля Муромець і Соловей-Розбійник»). Реальність (історія, побут, звичаї) та художня вигадка в билинах
Урок 4. Ідеал воїна-захисника в билині. Художні особливості билин. Елементи фольклору. Образи давньоруських билин в інших видах мистецтва
Урок 5. Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні ознаки балади. «Як Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда
Урок 6. «Король Лір і його дочки». Моральний урок твору. Король Лір як вічний образ
Урок 7. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність
Урок 8. Роберт Льюїс Стівенсон «Балада про вересовий напій» («Вересовий трунок»). Основний конфлікт балади (батько й син — король, свобода — рабство). Утвердження духовної сили піктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору
Урок 9. ПЧ. Олександр Сергійович Пушкін «Пісня про віщого Олега». Поетизація давньоруської старовини. Літописне джерело «Пісні…»
Урок 10. ПЧ. Олександр Сергійович Пушкін «Пісня про віщого Олега». Сенс зіставлення князя та волхва як відображення головної думки поета
Урок 11. Адам Міцкевич «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору в творі
Урок 12. Контрольна робота за темами «Вступ» та «Билини і балади»

Історичне минуле в літературі

Урок 13. Вальтер Скотт — засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго»
Урок 14. Історичний колорит роману Вальтера Скотта «Айвенго» і засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор
Урок 15. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу в романі Вальтера Скотта «Айвенго»
Урок 16. Зіткнення добра, краси і справедливості із жорстокістю та підступністю в романі Вальтера Скотта «Айвенго». Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа
Урок 17. Ідея віротерпимості в романі Вальтера Скотта «Айвенго». Леді Ровена та Ребекка — дві різні долі. Контрольна робота за вивченим з теми «Історичне минуле в літературі»
Урок 18. РМ. Написання твору «Мій улюблений герой роману В. Скотта “Айвенго”»
Урок 19. Друга світова війна в європейській поезії. К. І . Галчинський «Лист з полону», «Пісня про солдатів з Вестерплятте»; А. Марґул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд»
Урок 20. РМ, ПЧ. Генріх Белль «Подорожній, коли прийдеш у Спа…». Засудження жахів війни у творі німця Белля. Герой «Подорожнього..» як жертва війни
Урок 21. РМ, ПЧ. Генріх Белль «Подорожній, коли прийдеш у Спа…». Високий антивоєнний пафос твору
Урок 22. ПЧ. Михайло Шолохов «Доля людини». Трагічна доля однієї людини як втілення трагедії всього народу під час Другої світової війни
Урок 23. ПЧ. Уміння героя оповідання Михайла Шолохова «Доля людини» Андрія Соколова залишатися справжньою людиною і патріотом у складних і драматичних життєвих випробуваннях
Урок 24. ПЧ. Як проявляється у життєвих випробуваннях духовна сила людини
Урок 25. РМ. Робота над твором за оповіданням Михайла Шолохова «Доля людини»
Урок 26. ПЧ. С. Гудзенко «Нас не треба жаліти…» та інші вірші молодих поетів — учасників війни
Урок 27. Б. Окуджава «До побачення, хлопчики…» та інші вірші й авторські пісні поета
Урок 28. Василь Володимирович Биков «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті
Урок 29. Образи Івана Терешка і Джулії з повісті Василя Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства
Урок 30. Гуманістичний зміст повісті Василя Бикова «Альпійська балада». Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому
Урок 31. Контрольна робота за вивченим з теми «Історичне минуле в літературі»

ІІ семестр

Духовне випробування людини

Урок 32. Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми
Урок 33. Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Образи Бена і Деві, художні засоби їх створення. Формування характеру Деві за надзвичайних обставин. Необхідність боротьби до «останнього дюйма», а також подолання «останнього дюйма», що розділяє людей,— провідна думка оповідання. Символічність назви оповідання
Урок 34. Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Здатність людей до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей
Урок 35. Редьярд Кіплінг «Балада про Схід і Захід»: зміст, основна думка твору. Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Р. Кіплінга. Антитези у творі. Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син)
Урок 36. Редьярд Кіплінг «Якщо…». Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші «Якщо…»
Урок 37. Редьярд Кіплінг «Якщо…». Художні особливості твору, його провідна ідея (уславлення сильної особистості, здатної у будь-яких випробуваннях зберегти власне «я», вічні цінності, не втратити здібності творити добро)
Урок 38. РМ. Написання контрольного твору з теми «Духовне випробування людини»

Дружба і кохання

Урок 39. Дитинство та юність Олександра Сергійовича Пушкіна. 19 жовтня — День Ліцею. Ліцейські друзі поета. «19 жовтня 1825 року»: уславлення дружби й вірності у вірші
Урок 40. Олександр Сергійович Пушкін «19 жовтня 1825 року». Уславлення дружби і вірності у вірші. Авторські спогади і роздуми у творі
Урок 41. Олександр Грін «Пурпурові вітрила». Поєднання реального і фантастичного в повісті. Основний конфлікт твору — протиставлення мрії буденності й обмеженості
Урок 42. Ассоль і Ґрей. Духовний світ героїв повісті Олександра Гріна «Пурпурові вітрила»
Урок 43. Ассоль і Ґрей. Символіка образу пурпурових вітрил в повісті Олександра Гріна «Пурпурові вітрила»
Урок 44. Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання: Р. Бернс «Любов», Г. Гейне «Коли настав чудовий май…», К. М. Симонов «Жди мене…»
Урок 45. Шолом-Алейхем «Пісня пісень». Відображення долі єврейського народу. Тема кохання в повісті
Урок 46. Еволюція героїв (Шимека і Бузі) в часі. Біблійні мотиви в повісті Шолом-Алейхема «Пісня пісень». Утвердження етичних цінностей
Урок 47. РМ. Написання твору-есе «Зустріч із дивом»

Літературний детектив

Урок 48. Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Едгар Аллан По — засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». Особливості композиційної будови твору — «розповідь у розповіді»
Урок 49. Створення емоційного напруження, таємничої атмосфери в повісті Едгара Аллана По «Золотий жук». Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача
Урок 50. Артур Конан Дойл — відомий автор класичних детективів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету й композиції оповідань про Шерлока Холмса. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка»
Урок 51. Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні Артура Конан Дойла «Спілка рудих»
Урок 52. Композиційна будова детективу. Доктор Ватсон як оповідач творів про Шерлока Холмса. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості. Оповідач і розповідач. Початкове поняття про точку зору
Урок 53. Контрольна робота за темою «Літературний детектив»

Світова новела

Урок 54. Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. О. Генрі — майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі
Урок 55. Новела О. Генрі «Останній листок». Образи дівчат, їхня динаміка. Особливості художньої мови новели, розповідач
Урок 56. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, «шедевр» митця) новели О. Генрі «Останній листок»
Урок 57. Герберт Джордж Уеллс — видатний англійський фантаст. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». «Дива» та їх сприйняття персонажами. Оповідач твору (батько)
Урок 58. Особливості дитячого світу в оповіданні Герберта Джорджа Уеллса «Чарівна крамниця». Роль елементів фантастики. РМ. Робота над твором-мініатюрою
Урок 59. Рюноске Акутаґава — майстер японської новели. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст

Сучасна література. Я і світ

Урок 60. Роздуми про майбутнє людини і людства. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Айзек Азімов «Фах». Елементи фантастики в творі
Урок 61. Проблема духовної реалізації людини у творі Айзека Азімова «Фах». Образ Джорджа Плейтена. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей
Урок 62. Корнелія Функе «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі
Урок 63. Образ Меґі — дівчинки, яка любить читати. Поєднання уявного і реального світів у творі Корнелії Функе «Чорнильне серце»
Урок 64. РМ. Написання твору «Книги, які я взяв би із собою»
Урок 65. Діана Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки і детективу в творі
Урок 66. Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Значення художнього прийому чаклунства у творі Діани Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула»
Урок 67. Поглиблення уявлень про категорію художності під час оцінювання творів масового мистецтва. Сучасні літературні видання для дітей і підлітків. Бібліотеки України

Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок, набутих упродовж навчального року

Уроки 68–70. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за рік. Захист творчого проекту
Література

Відгуки

avatar
up