Рейтинг: 5.0 з 5 (1 голос.)

Міщанин-шляхтич

П’єса
1670 рік
Переклад: Ірина Стешенко
Обкладинка книжки Міщанин-шляхтич
ЗАВАНТАЖИТИ
PDF

Пан Журден, буржуа середнього віку має марнославне бажання стати аристократом. Він замовляє собі новий барвистий аристократичний одяг, демонструючи відсутність смаку, починає брати уроки із шляхетних мистецтв: фехтування, танцю, музики й філософії, роблячи дурня з себе, зі своїх учителів, і з шляхетних мистецтв. Його заохочує розорений аристократ Дорант. Він зневажає Журдена, проте потакає його ілюзіям, намагаючись вициганити в нього гроші для сплати своїх боргів.

Здавалося б, чого ще потрібно поважному буржуа р-ну Журдену? Гроші, сім’я, здоров’я — все, що тільки можна побажати, у нього є. Але ж ні, заманулося Журдену стати аристократом, уподібнитися знатним панам. Манія його чинила масу незручностей і хвилювань домочадцям, зате була на руку сонмі кравців, перукарів і вчителів, що обіцяли за допомогою свого мистецтва зробити з Журдена блискучого знатного кавалера. Ось і тепер двоє вчителів — танців і музики — разом зі своїми учнями чекали появи господаря будинку. Журден запросив їх з тим, щоб вони веселим і вишуканим поданням прикрасили обід, який він влаштовував на честь однієї титулованої особи.

Поставши перед музикантом і танцюристом, Журден насамперед запропонував їм оцінити свій екзотичний халат — такий, за словами його кравця, вранці носить вся знать — і нові лівреї своїх лакеїв. Від оцінки смаку Журдена, безпосередньо залежав розмір майбутнього гонорару знавців, тому відгуки були захопленими.

Халат, втім, став причиною деякої затримки, оскільки Журден довго не міг вирішити, як йому зручніше слухати музику — в ньому або без нього. Вислухавши ж серенаду, він вважав її пріснуватої і в свою чергу виконав жваву вуличну пісеньку, за яку знову удостоївся похвал і запрошення крім інших наук зайнятися також музикою з танцями. Прийняти це запрошення Журдена переконали запевнення вчителів у тому, що кожен знатний пан неодмінно навчається і музиці, і танців.

До прийдешнього прийому вчителем музики був підготовлений пасторальний діалог. Журдену він, сподобався: якщо вже не можна обійтися без цих вічних пастушків і пастушок — добре, нехай собі співають. Представлений вчителем танців і його учнями балет припав Журдену зовсім до душі.

Окрилені успіхом у наймача, вчителі вирішили кувати залізо, поки гаряче: музикант порадив Журдену обов’язково влаштовувати щотижневі домашні концерти, як це робиться, за його словами, у всіх аристократичних будинках; вчитель танців тут же почав навчати його вишуканість танцю.

Вправи з витончених рухів перервав вчитель фехтування, викладач науки наук — вміння наносити удари, а самому таких не отримувати. Учитель танців і його колега-музикант дружно не погодилися із заявою фехтувальника про безумовному пріоритеті вміння битися над їх освяченими століттями мистецтвами. Народ підібрався захоплюється, слово за слово — і пару хвилин потому між трьома педагогами зав’язалася бійка.

Коли прийшов учитель філософії, Журден зрадів — кому як не філософу виясняти, що б’ються. Той охоче взявся за справу примирення: згадав Сенеку, застеріг противників від гніву, такому, що принижує людську гідність, порадив зайнятися філософією, цієї найпершої з наук ... Тут він переборщив. Його стали бити нарівні з іншими.

Пошарпаний, але все ж уникнув каліцтв учитель філософії, в кінці кінців, зміг приступити до уроку. Оскільки Журден відмовився займатися як логікою — слова там аж надто хитромудрі, — так і етикою — до чого йому наука стримувати пристрасті, якщо все одно, коли вже розійдеться, ніщо його не зупинить, — вчений чоловік став присвячувати його в таємниці правопису.

Практикуючись в вимові голосних звуків, Журден радів, як дитина, але коли перші захоплення минули, він розкрив вчителю філософії великий секрет: він, Журден, закоханий в якусь великосвітських даму, і йому потрібно написати цій пані записочку. Філософу це було справа нехитра — в прозі, у віршах чи. Однак Журден попросив його обійтися без цих самих прози і віршів. Чи знав поважний буржуа, що тут його чекало одне із самих приголомшливих в житті відкриттів — виявляється, коли він кричав служниці: «Ніколь, подай туфлі і нічний ковпак», з вуст його, подумати тільки, виходила чистісінька проза!

Втім, і в області словесності Журден був все ж таки не ликом шитий — як не старався вчитель філософії, йому не вдалося поліпшити складений Журденом текст: «Прекрасна маркіза! Ваші прекрасні очі обіцяють мені смерть від любові».

Філософу довелося піти, коли Журдену доповіли про кравець. Той приніс новий костюм, зшитий, природно, за останньою придворної моді. Підмайстри кравця, танцюючи, внесли обнову і, не перериваючи танцю, одягнули в неї Журдена. При цьому дуже постраждав його гаманець: підмайстри не шкодували грошей на схвальні «ваша милість», «ваша світлість» і навіть «світлість», а надзвичайно зворушений Журден — на чайові.

У новому костюмі Журден намірився прогулятися по вулицях Парижа, але дружина рішуче заперечила цього його наміру — і без того над Журденом сміється півміста. Взагалі, на її думку, йому пора вже було одуматися і залишити свої придуркуваті примхи: до чого, питається, Журдену фехтування, якщо він не має наміру нікого вбивати? навіщо вчитися танців, коли ноги і без того ось-ось відмовлять?

Заперечуючи безглуздим доводам жінки, Журден спробував вразити її зі служницею плодами своєї вченості, але без особливого успіху: Ніколь спокійнісінько вимовляла звук «у», навіть не підозрюючи, що при цьому вона витягає губи і зближує верхню щелепу з нижньої, а рапірою вона запросто завдала Журдену кілька уколів, які він не відобразив, оскільки неосвічений служниця колола не за правилами.

У всіх дурниці, яким віддавався її чоловік, г-жа Журден вінілу знатних панів, з недавніх пір почали водити з ним дружбу. Для придворних франтів Журден був звичайною дійною коровою, він же, в свою чергу, перебував у впевненості, що дружба з ними дає йому значні — як їх там — пре-ро-га-тиви.

Одним з таких великосвітських друзів Журдена був граф Дорант. Ледь увійшовши до вітальні, цей аристократ приділив кілька вишуканих компліментів новому костюму, а потім побіжно згадав про те, що сьогодні вранці він говорив про Журдене в королівській опочивальні. Підготувавши таким зразком грунт, граф нагадав, що він повинен своєму другові п’ятнадцять тисяч вісімсот ліврів, так що тому прямий резон позичити йому ще дві тисячі двісті — для рівного рахунку. На знак подяки за цей і подальші позики Дорант взяв на себе роль посередника у сердечних справах між Журденом і предметом його поклоніння — маркізою Доріменой, заради якої і починався обід з поданням.

Г-жа Журден, щоб не заважала, в цей день була відправлена на обід до своєї сестри. Про задум чоловіка вона нічого не знала, сама ж була стурбована пристроєм долі своєї дочки: Люсіль начебто відповідала взаємністю на ніжні почуття хлопця на ім’я Клеонт, який в якості зятя дуже підходив пані Журден. На її прохання Ніколь, зацікавлена в одруженні молодий пані, так як сама вона збиралася заміж за слугу Клеонта, Ковьеля, привела юнака. Г-жа Журден тут же відправила його до чоловіка просити руки дочки.

Однак перший і, по суті, єдиному вимогу Журдена до претендента руки Люсіль Клеонт не відповідав — він не був дворянином, тоді як батько бажав зробити дочку в гіршому випадку маркізою, а то і герцогинею. Отримавши рішучу відмову, Клеонт зажурився, але Ков’єль вважав, що ще не все втрачено. Вірний слуга задумав зіграти з Журденом одну жарт, благо у нього були друзі-актори, і відповідні костюми були під рукою.

Тим часом доповіли про прибуття графа Доранта і маркізи Дорімени. Граф привів даму на обід аж ніяк не з бажання зробити приємне господареві дому: він сам давно доглядав за вдовою маркізою, але не мав можливості бачитися з нею ні в неї, ні у себе — це могло б скомпрометувати Доримену. До того ж всі божевільні витрати Журдена на подарунки та різноманітні розваги для неї він спритно приписував собі, ніж в кінці кінців підкорив-таки жіноче серце.

Неабияк потішив шляхетних гостей химерним незграбним поклоном і такий же вітальною промовою, Журден запросив їх за розкішний стіл.

Маркіза не без задоволення поглинала вишукані страви під акомпанемент екзотичних компліментів дивакуватого буржуа, коли всі благоліпність несподівано було порушено появою розгніваної пані Журден. Тепер вона зрозуміла, навіщо її хотіли спровадити на обід до сестри — щоб муженек міг спокійно спускати грошики з сторонніми жінками. Журден з Дорант почали завіряти її, — що обід на честь маркізи дає граф, і він же за все платить, але запевнення їх ні в якій мірі не стримали запал ображеної дружини. Після чоловіка пані Журден взялася за гостю, якої мало б бути соромно вносити розлад в чесне сімейство. Збентежена і ображена маркіза встала з-за столу і покинула господарів; слідом за нею пішов Дорант.

Тільки знатні пани пішли, як було повідомлено про новий відвідувача. Ним виявився переодягнений Ковьель, який представився другом батька пана Журдена. Покійний батюшка господаря будинку був, за його словами, що не купцем, як все навколо твердили, а самим що ні на є справжнім дворянином. Розрахунок Ковьеля виправдався: після такої заяви він міг розповідати все що завгодно, не побоюючись, що Журден засумнівається в правдивості його промов.

Ковьель повідав Журдену, що в Париж прибув його хороший приятель, син турецького султана, без розуму закоханий в його, Журдена, дочка. Син султана хоче просити руки Люсіль, а щоб тесть був гідний нової рідні, він вирішив присвятити його в мамамуши, по-нашому — паладіни. Журден був у захваті.

Сина турецького султана представляв переодягнений Клеонт. Він висловлювався на страшній тарабарщина, яку Ковьель нібито перекладав на французьку. З головним турком прибутку покладені муфтії і дервіші, від душі повеселитися під час церемонії посвячення: вона вийшла дуже колоритною, з турецькими музикою, піснями і танцями, а також з ритуальним побиттям посвящаемого палицями.

Дорант, присвяченому в задум Ковьеля, вдалося нарешті умовити Доримену повернутися, спокусивши можливістю насолодитися забавним видовищем, а потім ще й відмінним балетом. Граф і маркіза з найсерйознішим виглядом привітали Журдена з присвоєнням йому високого титулу, тому ж кортіло якнайшвидше вручити свою дочку синові турецького султана. Люсіль спочатку ні в яку не бажала йти за блазня-турка, але, як тільки визнала в ньому переодягненого Клеонта, відразу погодилася, вдаючи, що покірно виконує дочірній обов’язок. Г-жа Журден, в свою чергу, суворо заявила, що турецькому пугалу не бачити її дочки, як власних вух. Але варто було Ков’єль шепнути їй на вухо пару слів, і матуся змінила гнів на милість.

Журден урочисто з’єднав руки юнаки та дівчата, даючи батьківське благословення на їхній шлюб, а потім послали за нотаріусом. Послугами цього ж нотаріуса вирішила скористатися й інша пара — Дорант з Доріменой. В очікуванні представника закону всі присутні славно провели час, насолоджуючись балетом, поставленим учителем танців.

За виданням: Мольєр. Комедії.— К.: Дніпро, 1981.— 501 с.

Коментарі

Всього коментарів: 0